Autorius: J.Džežulskienė

Metai: 2016

Lietuvių kalbos vadovėliai 9–10 klasei – tai šiuolaikiškos, patrauklios kalbinio ir komunikacinio ugdymo priemonės, parengtos pagal atnaujintą Pagrindinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros bendrąją programą. Juose ne tik supažindinama su lietuvių kalbos sistema (daugiausia sintakse), bet ir mokoma kurti sakytinius bei rašytinius tekstus, kritiškai suvokti girdimus pranešimus, skaitomus kūrinius.

Vadovėlių skyriuose aptariami kalbos sistemos pažinimo ir sakytinio, rašytinio teksto suvokimo ir kūrimo principai. Mokymo uždaviniai, suformuluoti poskyrių pradžioje, ir apibendrinimas bei įsivertinimas pabaigoje padeda aiškiau suprasti mokymosi tikslus ir pasiekimus, ugdyti gebėjimo mokytis kompetenciją.

Kalbos sistemos pažinimo skyriuje yra integruotų teksto suvokimo ir kūrimo užduočių. Kiekvienas poskyris prasideda nuo gramatinio reiškinio rišliame tekste analizės, sykiu ieškant teksto stiliaus, žanrinių ypatybių sąsajų su kalbine raiška. Atsakydami į klausimus mokiniai turi atidžiau įsižiūrėti į tekstą. Kalbos sistemos teorinė medžiaga pateikiama nuosekliai, sistemiškai ir suprantamai, pasitelkiamos lentelės ir schemos. Gerai išsianalizavę gramatinį reiškinį, mokiniai jau gali patys kurti sakytinius ir rašytinius tekstus, pasirinkę tinkamą  strategiją ir raiškos priemones.

Aiškinantis sakytinio ar rašytinio teksto suvokimo ir kūrimo principus irgi remiamasi įvairiais tekstais. Atlikdami užduotis,  atsakydami į klausimus mokiniai turi pagrįsti savo nuomonę, taikyti teksto suvokimo ir kūrimo schemas.

Vadovėlių tekstai estetiškai vertingi, skirtingų stilių ir žanrų. Mokiniams rūpimos diskusinės temos skatina atsiverti, dalytis patirtimi, ieškoti tiesos ir formuoja vertybių sistemą. Tekstų turinys atitinka mokinių amžių ir ugdo gebėjimus bei kompetencijas, padedančias prisitaikyti prie pasaulio kaitos.

Užduotys pratina kritiškai mąstyti, analizuoti, lyginti, vertinti skirtingus požiūrius, lavina vaizduotę, kūrybingumą ir žadina norą pažinti kalbos reiškinius, išbandyti naujų technologijų (pvz., morfologinio anotatoriaus, kirčiuoklės, tekstyno) teikiamas galimybes.

Aiški ir logiška vadovėlių struktūra leidžia mokytojams sklandžiai organizuoti mokymo procesą. Parengta ir elektroninė priemonė, joje sudėtas ​​vadovėlių užduotis​ galima atsispausdinti.

Patartina vadovėliais naudotis kūrybiškai, atsižvelgiant į užsibrėžtus tikslus ir konkrečios klasės poreikius.