Ką rasite vadovėlyje?
- Vadovėlyje aptariama matavimų reikšmė ir taisyklės, medžiagų karalystė, apibūdinamos medžiagos agregatinės būsenos ir jų virsmai, masės, tūrio, tankio sąvokos, Karlo Linėjaus klasifikacija, mokoma apibūdinti žmogų kaip gamtos dalį, nagrinėjama mechaninė energija ir darbas.
- Kiekvienos temos pabaigoje suformuluoti klausimai ir užduotys padės įtvirtinti ir taikyti įgytas gamtos mokslų žinias, gebėjimus. Kiekvienas skyrius baigiamas santrauka, kuri supaprastina kartojimą, padeda įsivertinti žinias ir supratimą.
- Autoriai daug dėmesio skiria tiriamajai veiklai, kuri skatins mokinius išsikelti asmeninius tikslus, ugdytis kritinio ir kūrybinio mąstymo, problemų sprendimo gebėjimus.
- Vadovėlio kalba paprasta, jame gausu iliustracijų, kurios papildo tekstą ir padeda suprasti aprašomus reiškinius. Vadovėlyje numatytos savarankiško darbo galimybės.
- Vadovėlyje jungiamas biologijos, fizikos ir chemijos požiūris į kūnus ir medžiagų sudėtį, supažindinama su biologine įvairove, energijos rūšimis ir jos perdavimo būdais, gilinamasi į ląstelės sandarą, aptariami žmogaus vidaus organai, kaip gyvybė prisitaiko prie aplinkos sąlygų.
- Daugelis temų aiškinamos atliekant tiriamuosius darbus.
Vadovėlio privalumai:
- Vaizdinės medžiagos gausa.
- Tyrinėjimu grįstas mokymas.
- Papildomas skaitmeninis turinys.
- Įvairių lygių užduotys ir uždaviniai.
- Gamtos mokslų integravimas pagal temas.
Vadovėlį sudaro viena dalis.
Gamtos mokslų mokymo priemonių komplektą sudaro:
- Gamtos mokslų vadovėlis 5 klasei.
- Gamtos mokslų pratybų sąsiuvinis 5 klasei.
- Ilgalaikis mokymo planas.
- Skaitmeninis mokymo(si) turinys, pasiekiamas greitojo atsako kodais (QR).
- Skaitmeninė vadovėlio versija – platformoje „Opiq“.
Autoriai: Angelė Borodinienė, Rimantas Vaitkus, Saulė Paltanavičiūtė
Vadovėlio autoriai
Dr. Angelė Borodinienė – fizikos mokytoja, edukologė, daktarė (socialiniai mokslai 2012 m.). 2000–2004 m. Pietų Korėjoje nagrinėjo Korėjos švietimo sistemą. Pagrindinės mokslinių darbų kryptys: Azijos šalių gamtamokslinių dalykų ugdymas, informacinių gebėjimų ugdymas, švietimo sinergetiniai aspektai. A. Borodinienė dalyvavo svarbiausiuose Lietuvos bei tarptautinėse gamtos ugdymo konferencijose ir seminaruose. 2013 m. Ugdymo plėtotės centro sukurtame mokomajame filme „Fizikos pamoka netradicinėse aplinkose“ buvo parodytos A. Borodinienės vedamos pamokos.
Dr. Rimantas Vaitkus – gimė 1957 m. Plungėje. 1975 m. baigė Plungės 3-iąją vidurinę mokyklą. Būdamas moksleivis kelis kartus tapo Lietuvos moksleivių chemijos olimpiados nugalėtoju. 1980 m. baigė Vilniaus universiteto Chemijos fakultetą. Chemijos mokslų daktaras, docentas. Stažavosi Upsalos (Švedija) ir Kreitono (JAV, Nebraskos valstija) universitetuose. Yra paskelbęs daugiau kaip 20 mokslinių straipsnių, parengęs chemijos vadovėlių 8, 10, 11 klasėms, pratybų sąsiuvinių, uždavinynų, iš anglų kalbos išvertęs mokomosios chemijos literatūros.
Saulė Paltanavičiūtė – gamtos mokslų mokytoja, gamtininkė, tyrinėtoja. 2015 m. Vilniaus universitete baigė aplinkotyros ir aplinkotvarkos magistro studijas. 2015 m. atliko praktiką Jūrinių vėžlių apsaugos organizacijoje Archelon Graikijoje. 2016 m. dirbo gamtos tyrimų asistente organizacijoje Frontier Kosta Rikoje. Nuo 2018 m. gyvena ir dirba Meksikoje. Šiuo metu mokykloje Bosques International School moko vaikus apie gamtą ir jos saugojimą. Kelionės ir gamta autorę įkvėpė rašyti ir fotografuoti: išleistos keturios autorinės ir kartu su kitais autoriais patengtos knygos, publikuota virš 100 straipsnių apie gamtą, keliones ir kultūrą. S. Paltanavičiūtė taip pat yra dešimties gamtos enciklopedijų specialioji recenzentė.
Turinys
1. Gamtos mokslų tyrimai
1.1. Įvadas
1.2. Kaip atliekami gamtos mokslų tyrimai
1.3. Saugaus elgesio taisyklės atliekant tyrimus
1.4. Išmatuokime
1.5. Patyrinėkime
1.6. Pasitikrinu ir įsivertinu
1.7. Skyriaus „Gamtos mokslų tyrimai“ apibendrinimas
2. Tyrinėjame vandenį
2.1. Kūnas ir medžiaga
2.2. Medžiagų dalelės
2.3. Medžiagų būsenos
2.4. Vandens apytakos ratas
2.5. Vandens tankis
2.6. Tirpalai
2.7. Rūgštiniai, neutralieji ir baziniai tirpalai
2.8. Pasitikrinu ir įsivertinu
2.9. Skyriaus „Tyrinėjame vandenį“ apibendrinimas
3. Vanduo ir gyvybė
3.1. Vandens svarba gyvybei
3.2. Kūdros gyventojai
3.3. Gyvųjų organizmų įvairovė
3.4. Gyvųjų organizmų grupavimas
3.5. Gyvybės prisitaikymas prie gyvenamosios aplinkos
3.6. Iš ko sudaryti gyvieji organizmai
3.7. Ląstelės, audiniai ir organai
3.8. Pasitikrinu ir įsivertinu
3.9. Skyriaus „Vanduo ir gyvybė“ apibendrinimas
4. Įdarbinta energija
4.1. Energija ir darbas
4.2. Energijos rūšys
4.3. Tie nepaprasti paprastieji mechanizmai
4.4. Pasitikrinu ir įsivertinu
4.5. Skyriaus „Įdarbinta energija“ apibendrinimas
5. Medžiagų karalystė
5.1. Medžiagų savybės
5.2. Atomai ir elementai
5.3. Grynosios medžiagos ir mišiniai
5.4. Oras
5.5. Mūsų organizmui būtinos medžiagos
5.6. Kaip mūsų kūnas pasisavina skirtingas medžiagas
5.7. Šiluma ir jos perdavimas
5.8. Temperatūra ir jos matavimas
5.9. Pasitikrinu ir įsivertinu
5.10. Skyriaus „Medžiagų karalystė“ apibendrinimas
6. Žmogus ir aplinka
6.1. Žmogaus ir aplinkos dermė
6.2. Žmogus keičia aplinką
6.3. Išsaugokime aplinką kitiems
6.4. Kaip išmokti sveikai gyventi
6.5. Pasitikrinu ir įsivertinu
6.6. Skyriaus „Žmogus ir aplinka“ apibendrinimas
7. Papildoma informacija
7.1. Priedas. Daliniai ir kartotiniai vienetai